13.4.2023

Asukkaat entistä tyytyväisempiä jätehuoltoon

Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) omistajakuntien alueella asukkaat ovat keskimäärin entistä tyytyväisempiä jätehuollon palveluihin ja lajittelevat jätteitä aiempaa innokkaammin. Yhä useampi lajittelee biojätteet ja innostus kotikompostointiin on kasvanut. Kehittämisen varaa nähdään ekopiste- ja kierrätyspisteverkostossa. Tiedot selviävät LSJH:n teettämästä asukastyytyväisyystutkimuksesta.

Yleinen tyytyväisyys oman alueen jätehuoltoon on parantunut kaikilla mittareilla vuodesta 2021, selviää Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) vuoden 2023 asukastyytyväisyystutkimuksesta.

– Vastaajista 47 prosenttia arvioi, että oman alueen jätehuollon kokonaisuus on parantunut hieman tai selvästi viimeisen kahden vuoden aikana, kun vastaavasti ainoastaan 6 prosenttia kokee sen heikentyneen, kertoo LSJH:n tutkimus- ja kehityspäällikkö Miia Jylhä.

Jätehuollossa tärkeimmiksi asioiksi koetaan toimivuus, helppous, hinta ja kierrätysmahdollisuudet.

– Tärkeintä asukkaan näkökulmasta on vuodesta toiseen se, että jäteastian tyhjennys toimii, jätteet on helppo viedä vastaanottoon, ne kierrätetään ja että jätehuollon hinta on kohdillaan, Jylhä luettelee.

Biojätteen lajittelu ilahduttavassa kasvussa

Tutkimuksen mukaan asukkaiden lajitteluaktiivisuus on kasvanut kaikkien jätejakeiden osalta. Biojätteen lajittelussa kehitys on ollut erityisen ilahduttavaa: aiemmassa, vuonna 2021 toteutetussa tutkimuksessa biojätteen ilmoitti lajittelevansa aina 50 prosenttia vastaajista, kun nyt tuoreessa tutkimuksessa näin vastanneita oli jo 64 prosenttia.

– Tässä näkyy selkeä asennemuutos aikaisempaan. Erityisesti muutos näkyi kotikompostoinnin suosion kasvuna. Kompostoria käyttävien omakotiasujien määrä oli kasvanut 42 prosentista 68 prosenttiin, Jylhä iloitsee.

Aktiivisten lajittelijoiden määrä jää kuitenkin biojätteen osalta edelleen selvästi jälkeen niin sanotuista perinteisimmin lajiteltavista jätejakeista, kuten metallista, lasipakkauksista, paperista, sähkölaitteista ja vaarallisista jätteistä. Jo 93–94 prosenttia vastaajista ilmoittaa lajittelevansa nämä jätteet aina. Uusimpien tulokkaiden eli muovipakkausten ja poistotekstiilien osalta vastaavat osuudet ovat 73 prosenttia (muovipakkaukset) ja 43 prosenttia (poistotekstiili).

Lajitteluasemien palvelua kiitetään vuodesta toiseen

Eri jätehuoltopalveluja arvioitaessa kyselyssä annetaan kerta toisensa jälkeen parhaat pisteet (keskiarvo 5,8/7) väittämälle ”Lajitteluaseman henkilökunta on ystävällistä ja palvelualtista”. Viimeiselle sijalle arvioinnissa jäi väittämä ”Kierrätyspisteet/ekopisteet tyhjennetään riittävän usein” (keskiarvo 4,5/7).

– Pyrimme lisäämään LSJH:n kierrätyspisteiden tyhjennyksiä etenkin kesäkaudella, jolloin ylitäyttymisongelmaa esiintyy eniten. Meihin kannattaa aina olla yhteydessä, jos jokin pisteistämme on täynnä. Ringin ekopisteiden ollessa kyseessä kannattaa olla suoraan yhteydessä Rinkiin, Jylhä neuvoo.

Tutkimuksessa kysyttiin ensimmäistä kertaa vastaajien näkemystä LSJH:n roolista osana kiertotaloutta. Vastaajista 76 prosentin mielestä LSJH on mukana kehittämässä kiertotaloutta ja 13 prosentin mielestä LSJH näyttäytyy kiertotalouden edelläkävijänä.

Jätehuoltotietoa etsitään LSJH:n kanavista

Kun asukas kaipaa tietoa jätehuollosta tai jätteen synnyn ehkäisystä, tärkeimmät tiedonsaantikanavat ovat tutkimuksen mukaan LSJH:n internetsivut, vuosittain koteihin joulukuussa jaettava LSJH:n seinäkalenteri sekä toukokuussa jaettava Huomiselle-asukaslehti.

Erityisesti yhtiön nettisivujen suosio oli kasvanut merkittävästi: sieltä tietoa etsineiden osuus oli nyt 65 prosenttia vastaajista, kun edellisessä tutkimuksessa vastaava luku oli 41 prosenttia.

– On hienoa, että entistä useampi on löytänyt nettisivullemme. Uudistamme sivustoa ja sen saavutettavuutta kuluvan kevään aikana, jotta asukkaat löytävät palvelut sivulta jatkossa entistäkin jouhevammin, Jylhä kertoo.

LSJH selvittää omistajakuntiensa asukkaiden näkemyksiä ja tyytyväisyyttä alueen jätehuoltoon kahden vuoden välein toteutettavalla asukaskyselyllä. Tutkimuksen toteutti Innolink Oy helmikuussa 2023 internetpaneelina sekä sähköpostikyselynä ja näitä täydentävinä puhelinhaastatteluina.​ Tutkimus perustuu 1 647 vastaukseen. LSJH hyödyntää tutkimustuloksia suunnitellessaan jätehuoltoa entistä paremmin asukkaita palvelevaksi.

 

Lisätietoja:

Miia Jylhä, LSJH
tutkimus- ja kehityspäällikkö
Puh. 040 8670 114
miia.jylha@lsjh.fi