14.7.2023
Jätelain muutokset kuormittavat asiakaspalvelua
Heinäkuun alusta laajentunut muovi-, kartonki-, lasi- ja metallipakkauksien keräysvelvoite sekä siihen liittyvä taloyhtiöiden jätekatosten lukitusjärjestelmien uudistaminen on ruuhkauttanut LSJH:n asiakaspalvelua.
Uuden jätelain nopealla siirtymäajalla etenevät muutokset ovat kuormittaneet kesän aikana Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) asiakaspalvelua. Uusien pakkausjätelajien keräyksen laajeneminen 3700 uuteen kiinteistöön ja LSJH:n vastuulle sekä siihen liittyvä lukitusjärjestelmäuudistus on työllistänyt etenkin LSJH:n taloyhtiöille suunnattua asiakaspalvelua. Muutosten valmisteluaika jäi kohtalaisen lyhyeksi, minkä takia myös viestintä taloyhtiöille ja isännöitsijöille alkoi hieman toivottua myöhemmin eli huhtikuun lopulla. Lisäksi osa taloyhtiöistä on reagoinut asiaan vasta kesän aikana.
– Pyrimme helpottamaan urakkaa ennakkoon muun muassa uudistamalla sähköistä asiointiamme. OmaLSJH-palvelu otettiin keväällä tätä varten käyttöön ensimmäisenä juuri taloyhtiöiden kohdalla. Pieniä haasteita uuden palvelun käynnistyksessä on ollut, mutta suurin osa asiakkaista on sen kautta kyennyt omat palvelunsa kuittaamaan, kertoo LSJH:n asiakasrekistereistä, kuljetuksista ja laskutuksesta vastaava palvelupäällikkö Sanna Rajala.
– Paikoitellen keräysastioita on täyttynyt siirtymävaiheessa syntyvien tavallista pidempien tyhjennysvälien takia. Tähän olimme varautuneet ja niistä myös varoittaneet taloyhtiöitä. LSJH:n vastuulle tyhjennykset siirtyivät kuitenkin vasta 3.7. alkaen, joten vielä kesäkuussa tai heinäkuun ensimmäisellä viikolla ei muutoksen olisi pitänyt aiheuttaa merkittävää astioiden täyttymistä. Tilanteesta kannattaa oman taloyhtiön osalta ensisijaisesti tiedustella omalta isännöitsijältä, Rajala muistuttaa.
Lisäkuormitusta on tuonut biojätteen erilliskeräyksen tuleva laajeneminen ja siihen liittyvä asiakasviestintä. Vaikka ajankohtainen asiakaskirjeiden lähetys on jaksotettu jopa usealle kuukaudelle, tuottaa se tasaisena virtana paljon yhteydenottoja. Myös kesälomia on porrastettu mahdollisimman pitkälle ajanjaksolle.
– Ruuhkia on onneksi kyetty muun muassa ylitöitä tekemällä osin purkamaan, mutta taloyhtiöiden osalta vasteaika on vielä valitettavan pitkä. Siksi toivomme taloyhtiöiltä kärsivällisyyttä, useampia samaa asiaa koskevia viestejä ja yhteydenottopyyntöjä jättämällä palvelumme helposti ruuhkautuu entisestään. Ja kun meiltä tulee yhteydenotto, kannattaa isännöitsijän samalla hoitaa kaikkien taloyhtiöidensä asiat, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Toni Tikkanen.