13.4.2023
Invånarna ännu nöjdare med avfallservicen
Invånarna inom området för Sydvästra Finlands Avfallsservices (LSJH) ägarkommuner är i genomsnitt ännu nöjdare med avfallservicetjänsterna och sorterar avfallen ännu mer entusiastiskt än tidigare. Allt fler sorterar bioavfall och intresset för hemkompostering har ökat. Nätverket av ekopunkter och återvinningspunkter behöver dock utvecklas. Det visar en invånarnöjdhetsundersökning som LSJH låtit göra.
Den allmänna nöjdheten med det egna områdets avfallsservice har med alla mätare mätt förbättrats från 2021, visar Sydvästra Finlands Avfallsservices (LSJH) invånarnöjdhetsundersökning för 2023.
– 47 procent av de som svarat anser att avfallsservicen i helhet har förbättrats något eller avsevärt under de senaste två åren inom deras område, medan endast 6 procent anser att den har försämrats, berättar Miia Jylhä, forsknings- och utvecklingschef vid LSJH.
Viktigast inom avfallsservicen anses vara dess funktion, enkelhet, priset och återvinningsmöjligheterna.
– Det viktigaste ur invånarens synvinkel är år efter år att tömningen av avfallskärlet fungerar, avfallet är lätt att föra till mottagningen, det återvinns och att priset för avfallsservicen är på rätt nivå, räknar Jylhä upp.
Sorteringen av bioavfall på glädjande uppgång
Enligt undersökningen sorterar invånarna ännu mer aktivt alla avfallsfraktioner. Utvecklingen har varit särskilt glädjande sorteringen av bioavfall: i den tidigare undersökningen från 2021 uppgav 50 procent av de som svarat att de sorterar bioavfall, medan hela 64 procent uppgav det i den färska undersökningen.
– Här ser vi en tydlig attitydförändring jämfört med tidigare. Förändringen syns särskilt i att hemkompostering ökat i popularitet. Mängden egnahemsboende som använder en kompost hade ökat från 42 procent till 68 procent, säger Jylhä glatt.
Däremot är det betydligt färre som sorterar bioavfall aktivt än de som sorterar så kallade mer traditionellt sorterbara avfallsfraktioner, som metall, glasförpackningar, papper, elapparater och farligt avfall. Hela 93–94 procent av de som svarat uppger att de alltid sorterar dessa avfall. Motsvarande andel för nyare fraktioner, dvs. plastförpackningar och avlagda textilier, är 73 procent (plastförpackningar) och 43 procent (avlagda textilier).
Sorteringsstationernas service får beröm år efter år
Vid bedömningen av olika avfallsservicetjänster får påståendet ”Sorteringsstationens personal är vänlig och serviceinriktad” gång på gång höga poäng (medelvärde 5,8/7) i enkäten. På sista plats i bedömningen hamnar påståendet ”Återvinningspunkterna/ekopunkterna töms tillräckligt ofta” (medelvärde 4,5/7).
– Vi strävar efter att utöka tömningen av LSJH:s återvinningspunkter speciellt under sommarsäsongen, då det är flest problem med överfyllnad. Man bör alltid kontakta oss om någon av våra punkter är full. När det gäller Rinki-ekopunkterna bör man kontakta Rinki direkt, rekommenderar Jylhä.
I undersökningen frågade man för första gången om invånarnas syn på LSJH:s roll i den cirkulära ekonomin. 76 procent av de som svarat anser att LSJH bidrar till att utveckla den cirkulära ekonomin och 13 procent anser att LSJH är föregångare inom cirkulär ekonomi.
Information om avfallsservice söks i LSJH:s kanaler
När en invånare vill ha information om avfallsservice eller hur man undviker att det uppstår avfall är de viktigaste informationskanalerna enligt undersökningen LSJH:s webbplats, LSJH:s väggkalender som delas ut till hushållen varje år i december samt invånartidningen För morgondagen som delas ut i maj.
Bolagets webbplats i synnerhet hade ökat kraftigt i popularitet: nu söker 65 procent av de som svarat information där, medan motsvarande siffra i den föregående undersökningen var 41 procent.
– Det är bra att allt fler har hittat till vår webbplats. Vi kommer att förnya vår webbplats och dess tillgänglighet under våren så att det blir ännu lättare i framtiden för invånarna att hitta våra tjänster där, berättar Jylhä.
LSJH tar reda på vad invånarna i ägarkommunerna anser om och hur nöjda de är med områdets avfallsservice genom en invånarenkät som genomförs vartannat år. Undersökningen genomfördes av Innolink Oy i februari 2023 i form av en internetpanel och e-postenkät och genom kompletterande telefonintervjuer. Undersökningen baseras på 1 647 svar. LSJH utnyttjar resultaten från undersökningen vid planeringen av avfallsservicen så att den tjänar invånarna ännu bättre.
Mer information:
Miia Jylhä, LSJH
forsknings- och utvecklingschef
Tfn 040 8670 114
miia.jylha@lsjh.fi