E-tjänst

På den här sidan hittar du information om avfallshanteringsärenden, som du enkelt kan hantera via e-tjänsten OmaLSJH. Om du är en ny kund eller vill hantera ärenden gällande slaminsamling, se instruktionerna under Tjänster som tills vidare sköts med separata blanketter.

Inloggning i OmaLSJH


Instruktioner för inloggningen

Ifall du har en små- eller fritidsfastighet och loggar in för första gången behöver du ditt kundnummer och fakturanumret från en till dig riktad faktura från LSJH – båda finns på din tidigare faktura från oss.

  • Alla fastighetsägare inom LSJH:s verksamhetsområde är LSJH:s kunder och har bland annat fått en faktura på avfallsservicens grundavgift från LSJH. Du kan kopiera kund- och fakturanumret som behövs för den första inloggningen från din grundavgiftsfaktura eller vilken annan till dig riktad faktura, vars fakturerare är Sydvstra Finlands Avfallsservice Ab.
  • OmaLSJH-tjänsten använder också Suomi.fi-identifikation, vilket innebär att du kan logga in i tjänsten med t.ex. dina bankkoder. För att använda Suomi.fi-identifiering, ska du välja Suomi.fi-identifiering (mörkblå knapp) vid den första inloggningen till OmaLSJH. När du går igenom denna process behöver du också ditt kundnummer och fakturanummer hos LSJH första gången du loggar in, så att vi kan matcha din identifiering till rätt fastighet. Du kan sedan logga in i OmaLSJH-tjänsten via Suomi.fi-tjänsten. Om du redan har skapat ett OmaLSJH-konto utan att välja Suomi.fi, kan du tyvärr inte byta till Suomi.fi-identifiering senare.
  • Observera att endast en person per hushåll kan skapa ett OmaLSJH-konto. Om hushållet har mer än en fastighet i LSJH:s område, måste konton skapas separat i detta skede för varje fastighet, dvs. skilt för de olika kundnumren. Om du vill ha alla dina fastigheter under samma konto, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Ifall du inte hittar ditt kund- eller fakturanummer bör du agera enligt följande:

  • Ifall du inte hittar ditt kundnummer får du det genom tt ta kontakt med vår kundtjänst. Det behändigaste sättet är att använda chattbotten på vår webbplats. Den betjänar vardagar kl. 9–15.
  • Ifall du har ditt kundnummer och behöver endast fakturanumret, kan du beställa den med ett sms till 13131. Sms:et kostar som ett vanligt sms. Skriv ”LSJH mellanslag kundnummer” i meddelandet, till exempel ”LSJH 00-1234567-00”. Du får fakturanumret i ett återvändande sms. Om ditt telefonnummer inte finns bland dina kunduppgifter får du ett återvändande sms med anvisningar om att kontakta vår kundtjänst.
  • Ifall du inte har fått brevet och inte heller har kvar gamla fakturor, så får du kundnumret samt numret på fakturan genom att kontakta vår kundtjänst. Detta sköter du enklast genom att använda chattbotten på vår webbplats. Den betjänar vardagar kl. 9–15.

Disponenten, husbolagets styrelseordförande eller någon av dessa separat befullmäktigad person behöver separata inloggningsuppgifter till OmaLSJH-tjänsten.

  • Ifall du ansvarar för arrangerandet av avfallsservicen för ett husbolag får du inloggningsuppgifterna och -instruktionerna till OmaLSJH genom att skicka följande uppgifter med rubriken ”Användarnamnsbeställning” till adressen husbolag@lsjh.fi:
    • Ditt namn
    • Namn på disponentbyrån / Husbolagets namn samt adress (ifall endast ett enskilt husbolag) samt din roll i husbolaget (till exempel styrelseordförande)
    • Din e-postadress
    • Ditt mobiltelefonnummer
  • Ifall din roll är någon annan än styrelseordförande eller disponent för bostadsbolaget så kom ihåg att skicka fullmakten om att du har tillstånd att sköta avfallsfrågor åt oss i samma meddelande. Alternativt kan du be styrelseordförande eller disponenten att skicka ett meddelande åt oss där hen bekräftar att du kan få inloggningsuppgifter till OmaLSJH-tjänsten.

Användning av OmaLSJH

I OmaLSJH-tjänsten kan småhusinvånare och ägare av fritidsbostäder:

  • se sina avfallshanteringsbeställningar.
  • se sin användarinformation samt ändra sitt lösenord.
  • se sina fakturor.
  • ändra sina fakturerings- och kontaktinformation.
  • ändra de tömningstjänster de redan har, d.v.s. ändra tömningsintervall och antal kärl, beställa överloppstömningar och avbryta eller avsluta tömningstjänsten. Detta gäller ännu inte slamtömningstjänster – information om hur de sköts finns nedan.
  • göra komposteringsanmälan.
  • beställa och ändra på tjänster relaterade till bioavfall och beställa bioavfallskärl när man beställer nya tömningar för fastigheter som ligger i tätorter med över 10 000 invånare
  • beställa och ändra på tjänster relaterade till blandavfall, och beställa blandavfallskärl när man beställer nya tömningar i de kommuner där LSJH sköter transporten av blandavfall, d.v.s. i Kimitoön, Masku, Virmo, Nådendal, Nousis, Reso, Ruskos Vahto och Pargas skärgård.
  • Ansvarigspersonen för kimppan kan se kimppans informationer och ändra de tjänster kimppan redan har.

I OmaLSJH-tjänsten kan husbolag/disponenter:

  • beställa och ändra tjänster relaterade till de förpacknings- och bioavfallskärl som de använder.
  • beställa och ändra på tjänster relaterade till blandavfall i de kommuner där LSJH sköter transporten av blandavfall, d.v.s. i Kimitoön, Masku, Virmo, Nådendal, Nousis, Reso, Ruskos Vahto och Pargas skärgård. 
  • godkänna eller avslå LSJH:s serviceförslag för bio- och förpackningsavfall, som har utarbetats baserat på uppgifter inhämtade från avfallshanteringsnämndens transportregister.

OmaLSJH:s tjänsteutbud fortsätter att växa. Följande avfallshanteringsärenden sköts ännu med hjälp av separata elektroniska blanketter. 

  • Nya kunder  
    • Om du är en ny kund som ännu inte har ett LSJH-kundnummer, använd denna blankett för att beställa dina avfallshanteringstjänster. 
  • Slaminsamlingstjänster  
    • E-tjänster relaterade till slaminsamling kommer att bli möjliga i OmaLSJH senare. Tills det sköts anmälan av fastighetens avloppssystem med denna blankett (på finska). 
    • Om du har tidigare beställt tömning av din slambehållare via LSJH kan du enkelt beställa en ny tömning till exempel via chatboten på vår hemsida. 
    • Svar på andra frågor som berör avloppsvattenshantering får du via e-post till slam@lsjh.fi
  • Nya kunder av områdesinsamling  
    • Om du äger en fastighet i ett områdesinsamlingsområde måste du registrera dig som användare av områdesinsamlingspunkterna genom att meddela din fastighets uppgifter med denna blankett. Områdesinsamling finns i Kimitoön, Pargas skärgård, Nådendal, Masku och Nystad. Läs mer om områdesinsamling på vår hemsida på denna sidan och på ovan nämnda kommunernas sidor som finns under menyn Invånare och fritidsboende
  • Frågor relaterade till kimppa-kärl  
    • I OmaLSJH kommer det senare att vara möjligt att meddela grannskapets gemensamma kärl, eller kimppor, och beställa nya tjänster för kimppan. Tills det sköts ärenden som berör kimppakärl med elektroniska blanketterna som finns på denna sida.
  • Beställning av ett nytt avfallskärl separat från tömningstjänsterna
    • I och med att kärltjänstmodellen träder i kraft från och med den 1.8.2024 kommer du att få det avfallskärl på 140–660 liter du behöver från LSJH levererat direkt till din fastighet. I OmaLSJH kan du beställa ett kärl när du beställer tömningar, men om du redan har beställt tömningar och bara behöver ett nytt kärl, för att till exempel ersätta ett trasigt kärl, beställs ett nytt kärl från vår kundtjänst.

Allmän respons på LSJH:s verksamhet