Områdesinsamling av blandavfall från fastigheter på holmar

Invånarna i fastigheter som inte har fast vägförbindelse transporterar själva sitt blandavfall (tidigare termin: brännbart avfall) till gemensamma avfallskärl, det vill säga områdesinsamlingspunkter.

Områdesinsamlingspunkterna finns på större öar och vid kusten på sådana ställen, där invånare och fritidsinvånare annars också rör sig. En del av punkterna är i bruk endast på somrarna, resten betjänar året runt. Vissa områdesinsamlingspunkter behöver man nyckel till. Områdesinsamling finns på Kimitoön, i Pargas skärgård, Nådendal, Masku och Nystad.

Anmäl dig till områdesinsamling

Kartorna på den här sidan visar var områdesinsamlingspunkterna finns. Kartorna visar också om punkten är låst och om de är användbara året runt. Som områdesinsamlingskund får du använda vilka områdesinsamlingspunkter du vill, men anmäl oss gärna din primära punkt. På så sätt hjäper du oss med att fastställa bästa möjliga tömningstidtabell och kapacitet.

Du kan registrera dig som användare av områdesinsamlingspunkt genom att fylla i den tvåspåkiga blanketten nedan och skicka den till vår kundtjänst, antingen skannat via e-post till kundtjanst@lsjh.fi eller utskrivet som en svarssändning.

Områdesinsamlingspunkter på kartan

Bara blandavfall i områdesinsamlingen

Till områdesinsamlingspunkterna för blandavfall ska man endast föra dagligt avfall från hushållet. För skrymmande avfall, farligt avfall, byggavfall, vitvaror och annan elektronik till sorteringsstationen. Om områdesinsamlingspunkten inte har kärl för återvinningsbara avfall, förpackningsavfall och andra nyttoavfall som uppstår i hushållet, de ska föras till en ekopunkt eller sorteringsstation. Du hittar alla insamlings- och ekopunkter i addressen www.kierrätys.info.

Ge respons om områdesinsamlingspunkternas skick

Om du stöter på missbruk av områdesinsamlingspunkterna eller vill ge oss annan respons om områdesinsamlingspunkter, vänligen skicka oss din feedback via feedbackformuläret online eller kontakta vår kundservice. Tillsammans håller vi insamlingspunkterna snygga.

Avgift för områdesinsamling av blandavfall

Områdesinsamlingsavgiften är en årsavgift och uppbärs för varje bostadsbyggnad och fritidsbostad. Vid ägarbyte är det den person som äger fastigheten den 1 januari som står för årets avgift. Kompostering av bioavfall medför avdrag på årsavgiften. I fasta bostäder inverkar även antalet invånare på avgiftens storlek.

Blandavfall
Bostadsfastighetens användningBostadens avfallsavgift
(€/bostad/år)
Fast bostad med två eller fler invånare, komposterar ej bioavfall268,10
Fast bostad med 2 eller fler invånare, komposterar bioavfall209,50
Fast bostad med en invånare, komposterar ej bioavfall168,00
Fast bostad med en invånare, komposterar bioavfall113,70
Fritidsbostad, komposterar ej bioavfall195,00
Fritidsbostad, komposterar bioavfall135,80
Extranyckel till områdesinsamlingspunkt45,50/st
Avgift för bortkommen nyckel90,50/st

I områdesinsamlingens årsavgift ingår en nyckel. Extranycklar kan mot avgift beställas från vår kundtjänst. Om fastigheten byter ägare, ska det anmälas till vår kundtjänst och alla nycklar returneras. För nycklar som inte returneras faktureras en avgift enligt bortkommen nyckel.

Om du komposterar ditt bioavfall på tillbörligt vis kan du få avdrag på områdesinsamlingens årsavgift. Tillbörlig kompostering innebär att bioavfallet komposteras i en kompostor som skadedjur inte kommer in i. Kompostorn ska alltså ha hållbart botten, kanter, lock och tillräcklig ventilation.

Kompostering ska anmälas till Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd. Anmälningen bör göras innan den 31 mars, för att den ska kunna tas i beaktande i det pågående årets fakturering. Obs! Komposteringsanmälningar som gjorts till avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland före 1.8.2022 berättigar inte längre till nedsättning av områdesinsamlingsavgiften, alltså om du har gjort komposteringsanmälan före 1.8.2022, du bör göra en ny komposteringsanmälan enligt den gällande avfallslagen.

Komposteringsavdrag beviljas inte retroaktivt. Komposteringsanmälan ska uppdateras var femte år, och om komposteringen avslutas, ska även detta anmälas. Om flera fastigheter har en gemensam kompost, behöver en ansvarsperson namnges.

Alternativ till områdesinsamling: ett eget avfallskärl eller ett samkärl i hamnen

Invånare som har tillgång till områdesinsamling kan även ordna sin avfallshantering med ett eget avfallskärl. Det egna kärlet placeras på fastlandssidan i den hamn, som invånarna använder för att ta sig ut till sin fastighet. Det blandavfallet lämnas i detta kärl istället för att föras till en områdesinsamlingspunkt.

Öbornas samkärl, “kimppa”

Invånare i fastigheter utan vägförbindelse kan även gå med i samkärl, så kallad kimppa. Öfastigheten kan kopplas till ett samkärl som ligger på högst 1 km avstånd från den hamn som invånaren tar sig ut till sin fastighet ifrån.

Även för det egna avfallskärlet eller samkärlet gäller det att anmäla om sitt förfarande senast den 31 mars, så att det kan tas i beaktande i det pågående årets fakturering.